Frank Dijkslag

Leeftijd: 47

Functie: Advocaat

Sinds: 1993

Woonsituatie:Met zijn vrouw en hun twee pubers woont hij in een vrijstaande woning in Aalten 

Wat voor werk doe je?


'Ik ben één van de advocaten in loondienst bij de vereniging. Ik geef leden juridisch advies en sta hen bij in geschillen met vooral projectontwikkelaars en aannemers. Het werk is heel uiteenlopend. Van het beoordelen van aannemingsovereenkomsten, voordat leden een huis laten bouwen, tot het procederen in hoger beroep bij het gerechtshof en alles wat er tussen zit.'


Wat voor zaken behandel je?


'Ik behandel zaken omtrent nieuwbouw. De markt ervoor neemt toe en daarmee de geschillen. Veel bouwers maken nog dezelfde fouten als pakweg tien jaar geleden. Slechte communicatie tussen de aannemer en de mensen die hij inhuurt is hier vaak debet aan. Ik heb veel contact met leden, bouwers en advocaten.'


Waarom werk je met plezier bij de vereniging?


'Allereerst is het werk zelf heel leuk. Je hebt veel contacten met leden en je kunt hen daadwerkelijk helpen. Daarnaast is het werk heel afwisselend en ook inhoudelijk uitdagend. Bovendien werk je samen met collega's van verschillende disciplines. En verder is de organisatie prettig om voor te werken. De collega's zijn leuk en enthousiast, je krijgt veel verantwoordelijkheid en je hebt de vrijheid om je eigen werk zo goed mogelijk in te delen.'


Wat deed je hiervoor?

'Na mijn rechtenstudie kon ik hier beginnen als jurist. Ik heb diverse managementfuncties gehad en me daarna bijgeschoold tot advocaat. Die functie vervul ik de laatste dertien jaar.'

Wat heeft werken bij de vereniging je geleerd?

'Vooral hoeveel invloed het werken bij de vereniging kan hebben. Tijdens de bouw van onze woning kwam de aannemer erachter wat voor werk ik doe. Ik weet zeker dat hij daarmee rekening heeft gehouden.'

Wat vind jij zorgelijk op de woningmarkt?

'De slechte verhaalbaarheid op een wederpartij. Soms wordt een cliënt 100 procent in het gelijk gesteld met recht op een vergoeding. En dan betaalt de wederpartij toch niet, omdat die failliet is gegaan. Alle tijd en moeite is dan verloren. Een waarborgfonds voor consumenten kan bij dat soort zaken een oplossing zijn. Al zitten daar natuurlijk haken en ogen aan.'